sobota, 2 stycznia 2016

* How did you spend your Christmas break?* LEKCJE POŚWIĄTECZNE z kłębkiem wełny w tle

Były pomysły na lekcje przedświąteczne i świąteczne, więc teraz czas na poświąteczne lekcyjne szaleństwo.


Czy po powrocie do szkoły po świątecznej przerwie zdarzyła się Wam kiedyś taka sytuacja?

Nauczyciel: "How did you spend your Christmas break?"
Uczniowie: "Łeeeeeeeeeeeee znowu to samo pytanie!? Powtarza je Pani co rok." 
 albo

Nauczyciel: "Jaś, how did you spend your Christmas break?"
Jaś: "I watched TV" 

 i jeśli chęci ucznia pozwolą, to doda on jeszcze:

"...and played computer games."

lub też 

Nauczyciel: "How did you spend your Christmas break?"
Uczniowie: "..." 

... i tym lakonicznym, mało entuzjastycznym akcentem kończą się zazwyczaj dyskusje o świętach :)
Aby uniknąć tych i podobnych sytuacji warto coś zmienić. "Suche" pytania zadawane uczniom  niekoniecznie zachęcają ich do odpowiedzi.

W trzynastym wpisie na stronie LEKCJE TEMATYCZNE, zamieszczam pomysły, które pomogą ożywić i aktywizować jeszcze nieco ospałych uczniów.
Postaram się zamieścić dość uniwersalne rozwiązania, których elementy będzie można modyfikować tak, aby z powodzeniem zastosować je zarówno w grupach mniej i bardziej zaawansowanych.


  Jeśli chcecie dowiedzieć się, jakie magiczne właściwości ma kłębek włóczki i dlaczego zbawiennie wpływa na lekcje języka obcego, to 
ZAPRASZAM





HOW WAS YOUR CHRISTMAS BREAK?

I.
Rozpoczynamy zajęcia od wprowadzenia tematu. 
Wykorzystałam w tym celu stronę ACAPELA.TV, o której już wcześniej wspominałam. W tym przypadku zaprojektowałam pytania do uczniów, tak aby humorystycznie i nieszablonowo zaprezentować pytania główne, w okół których będzie toczyła się lekcja. Chętni do wypowiedzi uczniowie mogą od razu odpowiedzieć na pytania, jakie usłyszeli. Na pozostałych, mniej chętnych, przyjdzie jeszcze czas :)
 


Warto również wspomóc uczniów, "rozgrzewając" ich do działania tematycznymi ilustracjami, zadając pytania odnośnie obrazów, sytuacji, itp., na przykład:



II.
 W tej części pomagamy uczniom przypomnieć sobie słownictwo związane z tradycjami i symbolami świątecznymi, co może odbywać się w dowolnej formie. 
Proponuję pracę z materiałami wizualnymi, na przykład:


1. zestawy z podpisanymi obrazkami  
dot. czynności świątecznych, na podstawie, których uczniowie mogą przybliżyć to, jak spędzili swoje święta



2. dla grup bardziej zaawansowanych, ilustracje bez napisów:



* po otrzymaniu pliku z ilustracjami, uczniowie wybierają 4-6 obrazków (lub więcej jeśli chcą), które przedstawiają ich świąteczne "przygody"
* po wybraniu i ułożeniu przed sobą odpowiednich obrazków, uczniowie układają ustną lub pisemną wypowiedź
 * możemy zmodyfikować zadanie i zachęcić uczniów, aby zrelacjonowali święta swojego "sąsiada" z ławki na postawie tego, co "sąsiad" ułożył

3. wykorzystujemy filmiki świąteczne
a. uczeń po obejrzeniu filmu opowiada jakie zdarzenia, sytuacje i czynności z filmu były zbieżne z tym, co sam przeżył przez święta
b. w trakcie oglądania filmu, uczniowie zapisują lub na bieżąco mówią, jakie tradycje i symbole widzą na video




Sainsbury’s OFFICIAL Christmas Advert 2015 – Mog’s Christmas Calamity, Sainsbury's




 
National Lampoon's Christmas Vacation - Trailer, londonforchristmas https://www.youtube.com/watch?v=decUIVkZ4GI



 Edeka - klip świąteczny PL, Tłumaczenie




Zrzut ekranu z The Flatmates episode 23, from BBC Learning English, bbclearningenglish


Zrzut ekranu z MERRY CHRISTMAS MR BEAN (1 of 3), Beloftenteam, https://www.youtube.com/watch?v=pWtbJ1Uf-90 
 https://www.youtube.com/watch?v=pWtbJ1Uf-90

 III. 
Teraz czas na główną część programu, mianowicie kłębek - aktywator konwersacji. Możemy przejść do tego etapu, pomijając poprzedni, jeśli mamy ograniczenia czasowe lub jeśli grupa jest na tyle płynna, że nie potrzebuje intensywniejszej rozgrzewki leksykalnej.

 UWAGA! UWAGA! UWAGA! 

Gorąco zachęcam także nauczycieli do wzięcia udziału w zadaniu - to pozwala na zintegrowanie się z uczniami i zdecydowanie wpływa na poprawę wzajemnych relacji. Dobrze jest czasem podzielić się z uczniami małym kawałeczkiem swojego życia i pokazywać swoją prawdziwą "ludzką" twarz, gdyż nie będziemy wydawać im się tacy obcy i niedostępni. To na prawdę potrzebne - nie raz słyszałam od uczniów, że "fajnie, jak Pani siedzi z nami i nie stoi przy tablicy albo za biurkiem", a to ćwiczenie sprawdza się w tym idealnie.  

 a. prezentujemy uczniom pytania, na jakich nam zależy; możemy zrobić to wyświetlając pytania na tablicy interaktywnej, rozdając karty pracy z wydrukowanymi pytaniami albo pisząc pytania na tablicy, tak aby uczniowie mieli wgląd do tych treści w trakcie zadania


b. omawiamy wspólnie treść pytań, tak aby była pewność, że każdy uczeń je rozumie

c. przy okazji powtarzamy niezbędne struktury gramatyczne i leksykalne (czasy przeszłe, słownictwo tematyczne, itp.) w dogodny  sposób


* wydaje mi się, że 3-5 pytań jest optymalną ilością, jaką możemy zamieścić na liście, ale ich ilość i stopień trudności będzie zależał od grupy, i tego, co będzie naszym głównym celem zajęć

* oczywiście dopuszczamy możliwość samodzielnego udzielania innych informacji przez uczniów, niekoniecznie znajdujących się na naszej liście pytań; chodzi o to, aby po prostu mówili


 d. kiedy wszystko jest jasne, zachęcamy uczniów, aby usiedli lub stanęli w kręgu; tłumaczymy zadanie, które będzie polegało na tym, że uczniowie będą rzucali do siebie kłębek wełny, odpowiadając przy tym na co najmniej 2-3 z 5 pytań zaprezentowanych wcześniej

* uczeń A trzyma kłębek i opowiada o swoich świętach, korzystając z pytań z tablicy, lub opowiadając to, co sam chciałby przekazać

* kiedy uczeń A skończy wypowiedź, rzuca kłębek do wybranego ucznia B w kręgu,  trzymając początek nici

*uczeń B łapie kłębek i opowiada o swoich świętach

* kiedy uczeń B zakończy wypowiedź, rozwija lekko kłębek tak, aby móc przytrzymać nić w odpowiednim punkcie, naprężając nić razem z poprzednikiem, i rzuca motek do ucznia C

* uczeń C łapie motek i udziela odpowiedzi na pytania, przytrzymuje swój kawałek nici naprężając go i rzuca kłębek uczniowi D

* i tak dalej; w ten sposób powstaje sieć

e. kiedy ostatni uczeń opowie o sobie, wprowadzamy element zaskoczenia


* odwracamy procedurę i teraz aby zwinąć nić spowrotem, zadaniem poszczególnych uczniów będzie relacjonowanie wypowiedzi osoby, która wcześniej rzuciła kłębek; czyli uczeń D odrzucając kłębek uczniowi C, ma za zadanie opowiedzieć o tym, co mówił uczeń C; uczeń C będzie relacjonował wypowiedź ucznia B, itd.

W tym momencie powinno pojawić się głośne "o jaaa, na nic nie pamiętam" :D

Przy okazji będziemy mogli sprawdzić i uświadomić uczniom, jak ważne jest aktywne słuchanie siebie na wzajem. Jeśli uczniowie wykonują to ćwiczenie pierwszy raz, nie uprzedzajmy ich o tym, że będą musieli relacjonować wypowiedzi innych, tak aby w przypadku, gdy niekoniecznie wsłuchiwali się w to, co mówią rówieśnicy, jeszcze bardziej uświadomili sobie, jak ważne jest aktywne słuchanie nie tylko na lekcjach, gdzie się tego od nas wymaga, ale w kontaktach międzyludzkich w codziennym życiu. 

Na pewno zdarzy się tak, ze ktoś poczuje się nieswojo, kiedy zda sobie sprawę, że go nie słuchano, a także gdy uświadomi sobie, że niekoniecznie wsłuchiwał się w to, co mówili rówieśnicy. To na pewno da uczniom do myślenia ;)

Za pomocą kłębka można przemycić różnorodne tematy, na przykład w pogadankach na temat swoich marzeń, planów, hobby, minionych wakacji, ciekawych przeżyć z wczesnego dzieciństwa, itp. 

 Jeśli ktoś z Was jest też wychowawcą, i nie zna tego ćwiczenia, warto zastosować je na lekcjach wychowawczych w zależności od problematyki, jaką się zajmujecie z młodzieżą.


 IV. 

Jako zamknięcie tematu, możemy zachęcić uczniów do sporządzenia wykresu, skalowania lub innych statystyk obrazujących tendencje świąteczne rówieśników - na podstawie wypowiedzi w trakcie ćwiczenia z kłębkiem, można stworzyć listę najpopularniejszych czynności, w jakie zaangażowana jest młodzież w okresie świąt i ubrać w liczby, a następnie stworzyć wypowiedź pisemną lub ustną przedstawiającą spostrzeżenia.

MODYFIKACJE:
I
zamiast szczegółowych pytań odnośnie jakiegoś zagadnienia możemy zastosować pomysł z OPOWIADANIEM HISTORYJKI
* aby ułatwić lub utrudnić zadanie, przed przejściem do zadania skupiamy się na wybranych wyrazach dotyczących danego zagadnienia; 
jeśli na przykład omawiamy temat świąt, to sporządzamy na tablicy "bank wyrażeń tematycznych", które będzie trzeba użyć w tworzonych później wypowiedziach; 
możemy zachęcić uczniów do podania po jednej czynności lub rzeczy związanej z docelowym zagadnieniem, tak aby przy okazji przypomnieli sobie potrzebne wyrażenia, zapisując je na tablicy

* uprzedzamy uczniów aby uważnie słuchali siebie nawzajem
* uczeń A rozpoczyna historyjkę jednym zdaniem, podrzuca kłębek uczniowi B, trzymając początek nitki w ręce
* uczeń B łapie kłębek, kontynuuje historyjkę dodając do siebie kolejne zdanie, rzuca kłębek uczniowi C i trzyma swoją część nitki w rękach, itd.
* kiedy każdy z uczniów przedstawi swoje zdanie i historyjka dobiegnie końca, możemy wprowadzić "zwijanie kłębka" - uczniowie w tym ćwiczeniu będą opowiadali historyjkę od tyłu: ostatni uczeń, powiedzmy uczeń F, oddając kłębek uczniowi E będzie musiał przybliżyć fragment historyjki przedstawiony wcześniej przez ucznia E; uczeń E oddając kłębek uczniowi D, będzie przypominał fragment przedstawiony wcześniej przez ucznia C, itd.
 

II
"Szalone"  i  kreatywne grupy mogą dołożyć do listy słów wykorzystywanych do tworzenia historyjki, około 3-5 wyrazów "dystraktorów" kompletnie nie związanych z tematem, tak aby wpleść je w tworzony wątek w jak najbardziej abstrakcyjny sposób
III
Zamiast pytań lub historyjek wykorzystujemy pojedyncze wyrazy, co na pewno sprawdzi się w grupach młodszych lub tych mniej zaawansowanych



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz