sobota, 30 stycznia 2016

JĘZYKOWE KOŁO FORTUNY

Przenosimy koło fortuny Krzysztofa Tyńca do klasy :)

Nasi uczniowie będą kręcić kółkiem i będą robić to, czego dusza zapragnie. Umieszczam wpis na stronie "SŁOWNICTWO", ale pomysł jest tak uniwersalny, że praktycznie można zastosować go do każdego zagadnienia omawianego na zajęciach.





ZAPRASZAM


  
JĘZYKOWE 
KOŁO FORTUNY

PRZYBORY
Potrzebujemy:
1. sztywną kartkę papieru (najlepiej w formacie A4)
2. kolorowy papier A4 dla większego koła lub mniejsze karteczki dla wersji "mini"
3.  taśmę przezroczystą, nożyczki, klej, kolorowe pisadełka

(mam nadzieję, że uczniom pójdzie lepiej w projektowaniu takiego koła od strony wizualnej - przyznam, że odkąd przestałam grać na pianie, haftować i szydełkować, i przeszłam na klawiaturę komputera, wszelkie plastyczne wyczyny wyglądają tak jak wyglądają :D )

WYKONANIE

Zaznaczę, że najlepiej, gdyby całe koło wraz z poszczególnymi zadaniami, 
było wykonane przez uczniów.

1. wycinamy okrąg ze sztywnego papieru 
(skorzystałam z płyty CD, którą obrysowałam w celu uzyskania symetrycznego kształtu oraz dziurki w środku, która będzie niezbędna do zawieszenia i kręcenia kołem)




2. tworzymy segmenty, na których będą polecenia
















3. na każdym segmencie zapisujemy polecenie/zadanie, jakie uczeń będzie musiał wykonać po tym, jak koło zatrzyma się  
na segmentach można zamieszczać wszystko to, co chcemy wyegzekwować od uczniów, tj.
- pojedyncze słowa/frazy do przetłumaczenia/podania definicji/ułożenia zdania
- ilustracje do opisania lub ułożenia historyjki
- kategorie tematyczne, na podstawie których uczeń będzie podawał słowa kojarzące się z tą kategorią
- fragmenty zdań, na podstawie których uczeń będzie formułował wypowiedź w danym czasie gramatycznym lub z daną strukturą
- funkcje językowe (zaproś, zasugeruj, przeproś, itp.)
- pytania tematyczne
- dla młodszych dzieci obrazki, literki, cyferki, kolory, itp.



4. przyklejamy segmenty;
dodam też, że możemy wykorzystać również drugą powierzchnię koła, zamieszczając na niej inne zadanie, więc żadna przestrzeń się nie zmarnuje :)


5. zaklejamy taśmą przezroczystą w celu utrwalenia projektu



6. szukamy czegoś, na czym można zawiesić koło; może to być haczyk samoprzylepny, pinezka na tablicy korkowej, uchwyty w meblach, lub cokolwiek, co się nada i spełni funkcję "zawieszenia";)








7. przechodzimy do "gry", w której uczeń kręci kółkiem i wykonuje polecenie zgodne z instrukcją 
- uczniowie mogą pracować indywidualnie otrzymując feedback od nauczyciela, albo w parach, monitorując siebie na wzajem 
- możemy podzielić uczniów na grupy i zorganizować konkurs a'la Koło Fortuny; grupa która odpowie na największą ilość pytań/wykona polecenia najbardziej poprawnie, będzie miała frajdę, podobnie jak pozostali  ;)



INFORMACJE DODATKOWE:

A.  prezentowany powyżej przykład to koło wielkości płyty CD; jest ono poręczne i szybkie to zrobienia; niemniej jednak zachęcam do zrobienia większego koła,  wyciętego z kartki A4, wówczas będzie poręczniejsze i zmieści się tam więcej poleceń/zadań

B. warto zrobić trwalszy uniwersalny szablon klasowy czy indywidualne szablony uczniów, do których będzie można doczepiać spinaczami różne segmenty, w zależności od tematu jakim się zajmujemy i jaki chcemy ćwiczyć 






9. pokażę jeszcze wersję dla młodszych dzieci; nie jest może super jakości, ale obrazuje najważniejsze elementy:D













10. jako stelaż dla koła sprawdzą się też wszelkie ołówki, kredki czy mazaki; musimy wówczas dorobić strzałkę wskazującą na poszczególne segmenty z zadaniem:
 












1 komentarz:

  1. Super urozmaicenie zajęć. Z moimi maluszkami graliśmy w 'pogodowe koło fortuny' - losowaliśmy pogodowy obrazek,a dzieci musiały go nazwać.

    OdpowiedzUsuń