czwartek, 14 stycznia 2016

INTERAKTYWNE czytanie

Przygotowując się do kolejnej lekcji, otworzyłam stronę w podręczniku i zobaczyłam, że czeka nas, tj. uczniów i mnie, historyjka. 
Pisanie bloga zajmuje mi troszkę czasu, 
więc musiałam wymyślić coś na szybko, 
ale nie na nudno. Przypomniałam sobie o podejściu, które stosowałam pracując w gimnazjum i liceum 
w szkole państwowej, i które bardzo dobrze sprawdza się w liczniejszych grupach oraz kiedy nie mamy możliwości kserowania  większej ilości kopii dla każdego ucznia.

Pomysł dotyczy czytania i przekształcenia tej niekoniecznie lubianej przez uczniów czynności,
 w bardziej interaktywne wyzwanie.


Zapraszam.


 LUKI W TEKŚCIE

Potrzebne nam będą:
- korektor
- tekst
- ksero
1. wybieramy tekst na jakim nam zależy 

2. zamalowujemy korektorem docelowe słownictwo czy struktury


3. robimy kopie dla uczniów

4. w takiej formie, zachęcamy uczniów do uzupełnienia brakujących słów 
(jeśli znają tekst, dobrze byłoby im wcześniej powiedzieć, że mają minutę na przypomnienie sobie tekstu, bo za chwilę będą uzupełniać brakujące wyrazy;
natomiast jeśli tekst jest nowy, dla ułatwienia możemy wypisać wyeliminowane słowa na tablicy lub w jakimś miejscu na karcie pracy)

5. eliminacja pewnych elementów z tekstu nie musi dotyczyć całych słów czy fraz; można zamalować większą część słowa, pozostawiając na przykład pierwsze litery wyrazu, albo pierwsze i ostatnie litery wyrazu, albo eliminując samogłoski - inwencja twórcza należy do Was :) 

6. również zachęcamy uczniów, którzy czytają dany tekst pierwszy raz, do układania własnych pytań i kierowania ich do rówieśników

7. MODYFIKACJA
nakierowana na aktywizowanie ucznia


- zaopatrujemy uczniów w kopie tekstu (po jednej dla każdego ucznia)
- każdy uczeń eliminuje z tekstu wybrane przez siebie słowa
- aby urozmaicić zadanie, zaznaczamy, że usuwane słowa mogą być: trudne, nudne, znane, nieznane, dwusylabowe, jednosylabowe, zaczynające się na jakąś literę, będące czasownikami, przymiotnikami, rzeczownikami, itp., w zależności co chcemy utrwalać
- po przygotowaniu takiej karty, uczniowie wymieniają się tekstami
i uzupełniają luki autorstwa swojego rówieśnika
- po określonym czasie uczniowie zaglądają do tekstu oryginalnego i weryfikują poprawność swoich wersji
- warto dodatkowo wdrożyć dalsze zadania utrwalające słownictwo w postaci projektowania wyszukiwanek, fiszek, słownika, układania zdań, itd.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz