sobota, 30 stycznia 2016

INTERAKTYWNE czytanki ciąg dalszy

Dzień bez chociaż jednego pomysłu na lekcje, to dzień stracony ... więc zamieszczam kolejny ;)

 Kontynuuję temat czytania i słownictwa w kontekście dzieci młodszych. Tym razem zachęcam do tego, aby uczniowie ponownie wchodzili w interakcje z podręcznikowymi czytankami, co sprawi, że czytanie będzie dla nich frajdą i nie będą kojarzyć książkowych tekstów z monotonnymi "płaskimi"zadaniami.


ZAPRASZAM





Czego potrzebują uczniowie do wykonania zadania?
1. kartki A4


2. ksero czytanki z podręcznika



3. ilustracji obrazujących docelowe słownictwo z wykorzystywanej czytanki; niemniej jednak nie musimy sami przygotowywać takich ilustracji, gdyż uczniowie mogą sami namalować swoje wizje poszczególnych słów



II
Zanim uczniowie przejdą do projektowania swoich kart pracy, powtarzamy z nimi słownictwo, wyświetlając obrazki na tablicy interaktywnej, pokazując flashcards albo zachęcając uczniów do wskazywania palcem poszczególnych ilustracji w podręczniku lub w jakikolwiek inny sposób wspomagający uczniów w przypomnieniu sobie słownictwa (piosenka, gra, filmik, itp.)

 III
Po takim wprowadzeniu, zadaniem uczniów będzie:

A. naklejenie czytanki na kartkę

B. zaznaczenie słownictwa na jakim nam zależy 
(nauczyciel pokazuje obrazek i wypowiada dane słowo, a uczniowie szukają go w tekście i zaznaczają w dowolny sposób)

C. przyklejenie obrazków w sąsiedztwie tekstu 
(uczniowie wycinają obrazki i naklejają je dookoła tekstu; jeśli mamy ograniczenie związane z kserowaniem czy drukowaniem, wówczas zachęcamy uczniów, aby sami namalowali obrazki)

D. połączenie obrazka z odpowiednim słowem
(uczniowie łączą obrazek ze słowem na podstawie samodzielnej pracy albo przy zasyście nauczyciela, który wskazuje słowo, które należy w danym momencie połączyć z obrazkiem; możemy również przekazać ster uczniom, i wtedy jeden uczeń wypowiada słowo, które wybrał, i wszyscy razem łączą je z ilustracją)




E. kiedy uczniowie przygotowali takie karty, zachęcamy ich do przeczytania na głos danego słowa, wskazanie  palcem obrazka albo przeczytanie całego zdania z tym słowem.

F. następnie przechodzimy do dalszej części;
- uczniowie chwytają jakąś czystą kartkę i zakrywają obrazki, zostawiając widoczny tekst
- zadaniem uczniów jest praca w parach: uczeń A zadaje pytanie "What's this?", a uczeń B odpowiada czytając docelowe słowo i ubierając je w odpowiedź "This is ...." i dodatkowo podaje polskie znaczenie tego słowa



G. zmieniamy motyw i tym razem uczniowie zakrywają czytankę, i ponownie w parach zadają sobie pytania "What's this?" - "This is ....." .


H. uczniowie mogą w etapie F i G wymienić się kartami, albo mogą to zrobić po przećwiczeniu tego zadania

I. na zakończenie uczniowie przechodzą do podręcznika, w którym zaznaczają ponownie słowa z karty pracy, czytają cały tekst i wykonują polecenia z podręcznika odnośnie tego tekstu, który teraz będzie już właściwie tak jasny, jak 2+2 :)

J. dodaję właśnie nowy punkt, w którym zachęcam do tworzenia powyższych czytanek w formie "flapbooka"

- zamiast naklejania całego obrazka do kartki, przyklejamy jedynie fragment karty z czytanką  tak, aby powstało duże skrzydło, które można później otwierać i zamykać
- tak powstała karta pozwoli na manipulowanie słownictwem, gdyż po otwarciu skrzydła, na widoku pozostają same obrazki
- uczeń może wówczas w pamięci lub na głos wypowiadać nazwy obrazków, a po zamknięciu skrzydła weryfikuje swoją odpowiedź, idąc śladem strzałki prowadzącej do słowa   
- uczniowie mogą wymieniać się swoimi kartami, odpytywać siebie na wzajem otwierać i zamykać skrzydła "flapbooków", pytając: "What's this?" "What can you see?", nauczając  słownictwa 





















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz