czwartek, 28 stycznia 2016

III REPORTED speech z celebrytami

Reported Speech z celebrytami na 5 sposobów, które umilą utrwalanie tego zagadnienia uczniom. 




Młodzież za pomocą ilustracji ukazujących sceny z programów i seriali telewizyjnych będzie:

1. ćwiczyła tworzenie zdań twierdzących i pytań w mowie zależnej


2. utrwalała "introductory verbs" z pomocą scen, np. z serialu RODZINKA.PL

3. plotkowała w "gossip column"

4. układała i przekształcała dialogi między celebrytami

5. organizowała "bal celebrytów", na którym będą prowadzić bankietowe rozmowy

PRZYGOTOWANIE:
- uczniowie lub my przygotowujemy zdjęcia znanych im celebrytów zaczerpnięte z sieci, z gazet, ze scen z seriali lub programów telewizyjnych, itp.

 POMYSŁ 1 fiszki gramatyczno-celebryckie
 
a. wprowadzamy lub przypominamy zasady tworzenia Reported Speech -
uczniowie korzystają z dowolnego materiału przestawiającego zasady
tak aby mieli je do wglądu w trakcie dalszej pracy

 
 b. uczniowie wybierają zdjęcia ukazujące sceny ze znanych programów oraz zaopatrują się w karteczki, klej i coś do pisania (ewentualnie przybory do ozdabiania)


  
c. z takim ekwipunkiem uczniowie naklejają obrazy na karteczki, 
wymyślają dialogi złożone z 2 lub większej ilości kwestii
- ustalamy zasady dotyczące treści kart lub dajemy uczniom wolną rękę

PRZYKŁADOWO
- przydzielamy dla każdego ucznia strukturę gramatyczną, na której będzie opierał treść karty
- na każdej karcie obowiązkowo musi znajdować się 1  pytanie i odpowiedź na to pytanie
- ważne jest, aby każde pytanie i odpowiedź znajdujące się na jednej karcie było w jednym czasie

d. kiedy uczniowie przygotują przykładowe dialogi, zbieramy wszystkie karty, i tworzymy zbiór, z którego uczniowie losują kartę i na jej odwrocie przekształcają zdania na mowę zależną


 * jeśli grupa dopiero raczkuje w temacie Reported Speech, wówczas skupiamy się jedynie na zagadnieniach, które chcemy wprowadzać, czyli. np jedynie na czasach teraźniejszych przekształcanych na przeszłe bez wdrażania pytań


CZĘŚĆ utrwalanie Introductory Verbs z pomocą seriali

 a. wprowadzamy/przypominamy uczniom informacje związane 
z Introductory Verbs w dowolny sposób


Grammarway 4, p.109

 b. uczniowie losują karty przedstawiające sceny  z jakiegoś serialu lub dowolne scenki, na przykład te z serialu RODZINKA.PL


... zaopatrują się w kartki A4 ...




oraz w "speech bubbles" i "comment bars"


 

c. zasady:
 - z pomocą ilustracji, uczniowie tworzą dialogi 
- dialog powinien zawierać zdania wyrażające przeprosiny, sugestię, przyznawanie się do czegoś, itp.
- zdjęcia i "chmurki" należy nakleić na kart







- kiedy dialogi będą gotowe, uczniowie przekazują stworzone przez siebie karty kolegom/koleżankom
- zadaniem ucznia, który otrzymał taką kartę jest przekształcenie dialogu w for  Reported Speech z użyciem Introductory Verb
- taką przekształconą wersję można umieszczać w pasku komentarza
 





 CZĘŚĆ 3 dialogi celebrytów

- w tej części uczniowie losują lub wybierają 2-3 ilustracje z podobiznami celebrytów



- na podstawie tych 2-3 zdjęć układają dialogi odbywające się między tymi osobami 


- dialogi można zamieszczać w "speech bubbles" lub na zwykłych kartkach

- gotowe dialogi będą służyły innym uczniom jako źródło zdań do przekształcenia w mowę zależną, do czego można użyć "comment bars"
 


CZĘŚĆ 4 plotki, ploteczki w "gossip column"

W tym zadaniu wszystkie chwyty z Reported Speech są dozwolone.

a. z pomocą karty "gossip column" oraz ilustracji ukazujących celebrytów, uczniowie tworzą zdania imitujące treści portali lub gazet plotkarskich, zamieszczając zdania zarówno w mowie zależnej jak i niezależnej


b. kiedy taka karta będzie gotowa, uczniowie wymieniają się nimi i tworzą zdania w mowie niezależnej na podstawie zdań w mowie zależnej, i na odwrót;
takie przekształcenia można zamieszczać na osobnej kartce lub w okienkach "comment bars", które można dokleić lub zszyć z główną kartą "gossip column"  

CZĘŚĆ 5 Bal Celebrytów

- uczniowie wybierają/losują obrazek z celebrytą
- przyczepiają na odzież, wykorzystują "smycze" lub umieszczają w inny sposób, który ułatwi ich identyfikację
- uczniowie chodzą po klasie jak na bankiecie i nawiązują rozmowę  z wybranymi celebrytami
- wcześniej informujemy uczniów na jakich strukturach należy się skupić, tj. mogą to być dowolne czasy i struktury gramatyczne (na wyższych poziomach) lub jedna/dwie (na niższych poziomach)
- uczniowie prowadzą dialogi i starają się zapamiętać informacje z tych rozmów
- po zakończeniu rozmów uczniowie wracają do ławek i zapisują przebieg konwersacji w mowie niezależnej i przekształcają te zdania na mowę zależną, np.
Magda Gessler: "I don't recommend this restaurant"
"Magda Gessler said that she didn't recommend that restaurant"


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com






2 komentarze:

  1. Wooooow! ile świetnych pomysłów na wykorzystanie wycinków z gazet! Reported Speech już na pewno nie będzie takie straszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do dzisiaj pamiętam te lekcje :D Praca uczniów aż mnie wzruszała :D Śmiesznie to brzmi ale ta aktywność uczniów, którzy pracują samodzielnie porusza serce nauczyciela :D

      Usuń