niedziela, 17 stycznia 2016

CUP SHUFFLING - plastikowe kubeczki

Nie chcę znowu pisać, że o czymś sobie przypomniałam, ale faktycznie o czymś sobie przypomniałam w trakcie szukania czekoladek w szafie, w której znalazłam też plastikowe kubeczki. 
I to one są sprawcą dzisiejszego zamieszania.



Jakiś czas temu, uczniowie  na zajęciach pili wodę z w/w plastikowych kubeczków. W pewnej chwili szum na lekcji zaczął się nasilać ponieważ "fidgety" uczniowie (5-6-latki) zaczęli się nimi bawić, miętolić i gryźć, w efekcie czego lekcja zamieniła się w jeden wielki koncert szeleszczących kubeczków. Niezbyt z tego faktu zadowolona, mimo upomnień, nie byłam w stanie odciągnąć ich uwagi od tych kubeczków, więc trzeba było działać inaczej. 

I tak powstało ćwiczenie, które zgodnie z neurodyaktyczną prawdą,
"Tam gdzie rozbudzona zostaje ciekawość, tam odbywa się proces uczenia się", 
w szczegółach opisuje tutaj:

ZAPRASZAM




 CUP SHUFFLING

PROCEDURA

Zanim opiszę procedurę, dodam, że oczywiście nie namawiam do krzewienia gier hazardowych na lekcjach i określania tego ćwiczenia w taki sposób w gronie uczniów. Wiadomo, żeby zachęcić czytelnika do odwiedzin, tytuł musi być "eye-catching" :)

Nazwijmy to ćwiczenie po prostu  "CUP SHUFFLING".

Jak zwykle zachęcam, żeby to uczniowie wykonywali ćwiczenie od A do Z. 
Oczywiście, nauczyciel demonstruje najpierw zadanie, i wspólnie z uczniami przeprowadza całą procedurę, a kiedy uczniowie będą wiedzieć o co w nim chodzi, przechodzą sami do dzieła i pracują w parach. 



WERSJA A - UTRWALANIE SŁOWNICTWA

1.  przygotowujemy zestaw obrazków tematycznych i 3 kubeczki



2. wybieramy 3 (jeśli chcemy może ich być więcej, jeśli później ogarniemy przekładanie kubeczków :D )
3. przed zakryciem kubeczków, powtarzamy słówka widniejące na ilustracjach w dowolnej formie

4. dajemy chwilkę uczniom żeby zapamiętali, jakie obrazki będą zakrywane i uprzedzamy o tym, jakiego obrazka będziemy szukać np. SISTER 

5. bawimy się w krupiera, zakrywamy obrazki i przekładamy szybko kubeczki, tak aby zdezorientować uczniów


 dla usprawnienia późniejszej komunikacji w trakcie "obstawiania", można wspomóc się numerkami  



6. uczniowie odpowiadają na pytanie "Where is the sister?" i "obstawiają" swoje typy, a my odkrywamy te kubeczki, o które proszą; 
jeśli odkryjemy obrazek, którego nie szukamy, pytamy dodatkowo  

"Who can you see?" / "Who's this?" / itp.

a uczniowie udzielają odpowiedzi, dodatkowo utrwalając słownictwo

albo

nie skupiamy się na jednym konkrentym obrazku, tylko zwyczajnie pytamy o to, co kryje się pod poszczególnymi kubeczkami:

"What's under the cup number 1?" What's hidden under the cup number 2?", itp.



7. zamiast wersji z odwróconymi kubeczkami, możemy włożyć do każdego kubeczka po jednym obrazku i przeprowadzić kolejne kroki jak wyżej


8. zamiast szybkiego przekładania na oczach świadków, które może okazać się problematyczne, prosimy uczniów: "Close your eyes" i zamieniamy na spokojnie kolejność kubeczków, po czym uczniowie "Open their eyes." i odgadują gdzie co jest


* Tutaj zamieszczam przykładowe zdjęcia z lekcji o MEBLACH, 
w trakcie których wykorzystałam pomysł z kubeczkami *


Moi młodsi słuchacze zmagali się dzisiaj z utrwalaniem słownictwa dotyczącego umeblowania.
 Co takiego dokładnie robili?

a.  z pomocą poniższego video, przypomnieli sobie najważniejsze słowa:
https://www.youtube.com/watch?v=L3nigtEU7rE

b. następnie otrzymali własne duże karty obrazkowe i powtarzali nazwy przedmiotów z tych kart

c. zapisywali nazwy mebli w programie WORD na komputerze, co wyświetlało się jednocześnie na tablicy interaktywnej



d.  na tablicy interaktywnej przyporządkowywali nazwom otrzymane obrazki




e. grali w grę z wykorzystaniem kubeczków do napojów: wybierali 3 ilustracje wypowiadając ich nazwy, przykrywali obrazki, zamieniali miejscami kubeczki, a pozostali odgadywali, co się kryje pod kubeczkami








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz