sobota, 30 stycznia 2016

FLIP-FLAP READING comprehension

Były interaktywne czytanki dla dzieci, to dlaczego by nie stworzyć takiej dla gimnazjalistów czy nawet licealistów? 

Pomysł będzie opierał się na zasadzie tworzenia "flip-flapów" i będzie "zmuszał" uczniów do intensywnej pracy ze słownictwem oraz mobilizował do głębszej analizy tekstu.


ZAPRASZAM




FLIP-FLAP READING

Zadanie to powstało w odpowiedzi na brak możliwości "gryzmolenia" w podręcznikach lekcyjnych ze względu na ich wieloletni charakter, co przyznam jest niesamowicie uciążliwe, głównie ze względu na to, iż zazwyczaj pracuję z uczniami mocno eksploatując podręcznik. Niestety, takie są reguły, więc trzeba było znaleźć jakieś wyjście z tej niedogodnej sytuacji i tak powstało "flip-flap reading task":)

Gdy etap w postaci "warm-ups" mamy już za sobą, przechodzimy do działania. W sumie do działania przechodzą uczniowie ;)

POTRZEBUJEMY:

1. kartkę A4


2. ksero czytanki


3. jakieś pisadełka, które wzbogacą wizualnie kartę pracy

4. klej, taśmę lub zszywacz

UCZNIOWIE:

1. wklejają w dogodnym miejscu wyciętą czytankę, ale przytwierdzają tą kartkę jedynie w jednym miejscu, tak aby powstało skrzydło flip-flapa




2. uczniowie czytają tekst i zaznaczają nieznane słownictwo

3. na tym etapie możemy wykonać typowo podręcznikowe polecenia do tekstu

4. kiedy uczniowie zaznaczyli słowa, rysują długie strzałki/linie poza powierzchnię przytwierdzonego tekstu

a. w pierwszym etapie, na końcu każdej strzałki będą umieszczać polskie znaczenie danego słowa

- z tak przygotowaną kartą, uczniowie mogą zacząć ćwiczenie pamięciowe z zapisanym słownictwem
- tak zaprojektowana karta pozwala na powtórkę słownictwa w późniejszych etapach, gdyż poprzez podniesienie "klapki" widzimy tylko polskie znaczenia; natomiast po odwróceniu karty tak, aby widoczna była tylko czytanka, do wglądu mamy tylko zaznaczone słowa


- w takiej formie uczeń samodzielnie może "odpytywać" siebie lub rówieśnika, a następnie zamykając skrzydło z czytanką weryfikować poprawność swoich odpowiedzi

b. w drugim etapie, uczniowie otwierają skrzydło z czytanką i zamieszczają definicję przy każdym lub przy jakiejś części słów


c. w etapie trzecim uczniowie zapisują przykładowe zdania na odwrocie karty z czytanką


* zdania i definicje mogą być tworzone samodzielnie przez bardziej uczniów, natomiast w grupach na niższym poziomie wtajemniczenia, zachęcamy uczniów do korzystania ze słowników angielsko-angielskich

* zamiast pełnych zdań, uczniowie mogą też wpisywać dłuższe frazy z użyciem tych  słów

* zamiast pełnych zdań, uczniowie mogą tworzyć zdania z luką, wymienić się kartą z rówieśnikiem, który będzie musiał uzupełnić luki

* definicje również mogą stanowić materiał do tworzenia zadań na dopasowanie słowa do definicji i w takiej postaci trafić w ręce rówieśnika, który rozwiązuje te zadania 

* wszelkie inne chwyty dozwolone :)

5. bardzo efektywnym rozwiązaniem dotyczącym zaangażowania uczniów w bardziej uważne czytanie i rozumienie tekstu, może być zaniechanie zadań testowych proponowanych w podręczniku i zachęcanie ich do tworzenia własnych pytań PRAWDA/FAŁSZ, albo zadań wielokrotnego wyboru czy tworzenia nagłówków do paragrafów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz