środa, 20 stycznia 2016

CLEVER lessons with the CLEVERbot

Moi "clever" uczniowie pokazali mi dzisiaj "cleverbota". A Pani Aniela się zachwyciła, bo co tam zobaczyła? Oczywiście, że kolejną inspirację do wykorzystania na lekcjach ;) Czy znaliście wcześniej tą stronę?


Ta, i jej podobne aplikacje mają oczywiście swoje minusy, ale użyte w kontrolowany sposób, mogą wspomóc nas i naszych uczniów w doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych zarówno w formie pisanej jaki mówionej.
Dodatkowo, można uatrakcyjnić nimi zadania systematyzujące i utrwalające słownictwo oraz gramatykę.

 Jak? A tak:



CLEVER lessons with the CLEVERbot 


Planowałam wykorzystać Cleverbota do utrwalania słownictwa, ale w praniu wyszły dodatkowe kwestie, które można było omówić z uczniami, tj, błędy gramatyczne oraz formułowanie odpowiedzi na pytania ze strony bota
 

1. obieramy za cel określone słownictwo;
dzisiaj wykorzystałam fiszki z poprzedniej lekcji, zrobione na podstawie tekstu

"Is this the future?", Discover English 3, Pearson



 2. każdy uczeń wylosował 1-2 fiszki, odnalazł słowo z karteczki w tekście, przetłumaczył je wraz ze zdaniem w którym się znajdowało;
po takiej rundzie każdy uczeń dodatkowo zapytał wybranego kolegę/koleżankę, o znaczenie słowa na swojej karteczce

3. przeszliśmy do Cleverbota 

(jak zwykle trzeba było odczekać chwilę, bo warunki tj. obezwładniająca ekscytaja uczniów nie pozwalała na prowadzenie lekcji :D) 

* każdy  uczeń miał za zadanie wpisanie w okienko Cleverbota swojego słowa, jak niżej: 


* zadanie nie miało na celu płynnej i dłuższej komunikacji, a jedynie utrwalenie słownictwa, którym zajmowaliśmy się na lekcji, a jak się później okazało, to narzędzie świetnie sprawdziło się do ćwiczenia pytań w czasie Future Simple

* reakcje bota miały za zadanie zaciekawienie uczniów, przyciągnięcie ich uwagi do danego słowa, gdyż zazwyczaj zawierały słówko wyjściowe, które dodatkowo znajdowało się w innym kontekście i typie zdania niż te z podręcznika

* uczniowie tłumaczyli te zdania i odpowiadali na ewentualne pytania zadawane przez bota

* przy okazji poprawiali jego błędy gramatyczne, 
np. You like pollution? -> Do you like pollution?

 * ciekawym ćwiczeniem okazało się zadanie w którym, uczniowie sami tworzyli pytania do bota i zanim zatwierdzaliśmy nasze zdania ENTEREM, każdy uczeń przewidywał potencjalną odpowiedź jaką może udzielić bot, następnie z ciekawością czekaliśmy na osobliwą reakcję tego ustrojstwa

* lekcja akurat dotyczyła czasu Future Simple oraz przewidywania przyszłych wydarzeń w kontekście rozwoju nowoczesnych technologii, więc uczniowie mieli okazję, aby zadawać botowi pytania typu:

Will we travel to Mars? 
 Will you be more intelligent?

* ten pomysł może być jak najbardziej stosowany we wszelkiego rodzaju ćwiczeniach leksykalnych oraz gramatycznych






 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz