niedziela, 17 stycznia 2016

8. PLASTIKOWE KUBECZKI i przy herbacie ploteczki



Pomysł powstał za sprawą grupy uczniów gimnazjum, w której dziewczynki zawsze proszą chłopaków o przyniesienie im wody w takich właśnie kubeczkach :D
Punktem wyjścia do zadania jest bardzo prozaiczna sprawa -  co zazwyczaj robimy pijąc herbatę czy kawę? Rozmawiamy o codziennych sytuacjach, plotkujemy i po prostu gadamy :)

ZAPRASZAM



 PLASTIKOWE KUBECZKI

Pomysł powstał za sprawą grupy uczniów gimnazjum, w której dziewczynki zawsze proszą chłopaków o przyniesienie im wody w takich właśnie kubeczkach :D

Punktem wyjścia do zadania jest bardzo prozaiczna sprawa -  co zazwyczaj robimy pijąc herbatę czy kawę? Rozmawiamy o codziennych sytuacjach, plotkujemy i po prostu gadamy :)

1. przygotowujemy większą ilość kubeczków, odpowiadającą liczbie uczniów w grupie
2. do zadania przydadzą się wszelkiego rodzaju ilustracje, na przykład takie jak poniżej, dotyczące "daily routine"; mogą to też być obrazki przedstawiające przeróżne sytuacje


3. przed zajęciami wkładamy ilustracje do kubeczków i umieszczamy na tacy ;)


4. w trakcie lekcji podchodzimy do uczniów z tacką, a oni wybierają sobie kubeczek
jeśli chcemy wykorzystać to ćwiczenie jako "warm-up", można położyć kubeczki na ławkach przed lekcją, co okrasi początek lekcji elementem zaskoczenia i suspensu ;)

5. kiedy każdy uczeń będzie posiadał już swój kubeczek, wówczas przechodzimy do przeprowadzenia rozmowy
- uczniowie dobierają się w pary i rozmawiają
- rozmowa będzie polegała na tym, że każdy uczeń w parze opowie o sobie lub kimkolwiek innym coś, co jest związane z sytuacją ze zdjęcia w jego kubeczku
- rozmowa może zacząć się  od "Hello, what's up?" lub "How was your day?" lub "What are your plans for...", imitującą sytuacje w których osoby spotykają się pod koniec dnia, opowiadając sobie o jego przebiegu
- zadanie świetnie nadaje się do przećwiczenia struktur gramatycznych oraz do ćwiczenia środków językowych

* jeśli chcemy, aby uczniowie porozmawiali o preferencjach czy opiniach, wówczas zamieszczamy powiązane z tematem obrazki, a uczniowie wypowiadają się na te tematy

* jeśli jest to "daily routine", wówczas opowiada o  tej czynności w swoim grafiku, tj. kiedy ją wykonuje, po co, czy to lubi czy nie, itp.;

* jeśli chcemy usystematyzować czasy przeszłe, wówczas uczeń opowiada o czymś śmiesznym, strasznym, zaskakującym, czego był sam świadkiem i co jest związane ze zdjęciem

* jeśli mowa o czasach przyszłych, wówczas wdrażamy wypowiedź dotyczącą planów na wakacje, ferie, weekend, itp. (wówczas zamieszczamy odpowiednie obrazki), przewidywania przyszłości (np. wcielając się we wróżki i wróżbitów, opowiadając co czeka rozmówcę w niedalekiej przyszłości)

6. po takiej sesji, uczniowie przedstawiają na forum klasy to, o czym rozmawiali ze swoim partnerem i streszczają w paru zdaniach, to co usłyszeli od interlokutora 


MODYFIKACJE ĆWICZENIA:

A. w kubeczkach można zamieścić słowa lub wyrażenia (słowa tematyczne, phrasal verbs lub idiomy),  i wówczas zadaniem uczniów będzie wkomponowanie tych słów w wypowiedź mającą na celu opowiadanie o swoim dniu, jakiejś przygodzie, itp. albo tworząc zdanie z ich użyciem

B. jeśli zamieścimy w każdym kubeczku jakieś słowa lub wyrażenia, możemy stworzyć opowiadanie "przy herbacie" w formie łańcuszka: wybieramy temat historyjki, np. Yesterday, I planned to prepare a delicious meal for my family but I didn't have any ingredients. I grabbed my bag, got into the car and headed towards the city center but I didn't make it to the shop.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz