niedziela, 13 grudnia 2015

3. STORYTIME nie tylko dla dzieci

 
Historyjki to świetne pole do popisów językowych i uruchomienia wyobraźni. Zadania z ich wykorzystaniem stanowią rewelacyjny sposób na aktywizowanie uczniów oraz przećwiczenia niedawno poznanego słownictwa czy struktur gramatycznych przemyconych w atrakcyjnej formie.

 a. Historyjki obrazkowej
 b. STORY CUBES w papierowej wersji
 c. VIDEO stories





Warto w ten sposób wspierać wypowiedzi uczniów, nie tylko tych młodszych, ale także tych starszych, gdyż "suche", "oklepane" czy abstrakcyjne polecenia "powiedz ....", "opowiedz o ... " albo "wyobraź sobie, że ... " mogą sprawić, że uczeń z braku pomysłu lub niezainteresowania tematem po prostu nie będzie miał o czym mówić. 

Poza tym, czasami odwoływanie się do prywatnych przeżyć i ogólnie życia ucznia niekoniecznie jest dobrym pomysłem, ze względu na kompleksy, problemy i inne powody, dla których dany uczeń wolałby, aby nauczyciel nie przywoływał. Niektórzy uczniowie lepiej pracują z wykorzystaniem realistycznych treści i materiałów, na przykład ilustracjami czy filmikami, które nie wymagają otwierania się przed nauczycielem czy rówieśnikami i pozwalają skupić się na czymś niezwiązanym z ich prywatnym życiem.






ZAPRASZAM



 STORYTIME nie tylko dla dzieci młodszych

a. historyjka obrazkowa

 Warto stworzyć "bank historyjek" z ilustracjami dotyczącymi jakiejś historii, co zawsze przyda się kiedy chcemy, aby uczniowie przećwiczyli na przykład czasy czy słownictwo na jakim nam zależy
- warto przygotować zestawy składające się z określonej ilości scen
- przekazać uczniom do pracy w parach, grupach lub indywidualnie
- zachęcić ich do ułożenia obrazków w takiej kolejności jaka wydaje im się poprawna



- zachęcić do streszczenia wydarzeń
- pokazać prawidłowy przebieg sytuacji
- ponownie zachęcić do streszczenia wydarzeń, tym razem według narzuconego wzoru






b. STORY CUBES w papierowej wersji

Tradycyjne "Story Cubes" to dość spory wydatek, a ilustracji w jednym pudełku też niedużo. Znalazłam zatem proste wyjście z sytuacji i ... stworzyłam własne "story squares" na podstawie różnorodnych ilustracji dostępnych w internecie.


- uczniowie mają za zadanie wylosować określoną ilość obrazków i ułożyć z nimi historyjkę
- ciekawym rozwiązaniem może okazać się następujące zadanie:

 każdy uczeń losuje obrazek; pierwszy uczeń zaczyna opowiadać historię ze swoją CUBE; kolejny uczeń dodaje swoją kwestię, logicznie łączącą się z propozycją poprzednika i w ten sposób tworzymy historyjkę klasową w postaci "łańcuszka"
- zachęcamy uczniów do tworzenia wypowiedzi ustnych czy pisemnych zawierających określone elementy,  w zależności od tego, jaką strukturę chcemy ćwiczyć (czasy, słownictwo, funkcje językowe, tworzenie dialogów, itp.)




Niedawno znalazłam w swojej "kopalni" obrazki stworzone jeszcze podczas lat studiów, ale wówczas wykorzystywałam je jedynie jako "flashcards". Stanowią jednak świetną poręczniejszą wersję "story cubes".




c. VIDEO stories



Podejście do pracy z filmikami opisywałam już na przykładzie świątecznej lekcji. Pod ten scenariusz można podpiąć praktycznie każdy filmik, bajkę czy inną treść video.


Bajki czy kreskówki takie jak te prezentowane poniżej, z powodzeniem można stosować także w starszych grupach, gdyż niejednokrotnie wymagają użycia dość zaawansowanego słownictwa czy struktur


 Przypomnijmy może:
a. W tym zadaniu, wybieramy dogodny filmik związany ze świętami. Może to być bajka, trailer ciekawego filmu świątecznego lub jakikolwiek inny, co do którego jesteśmy pewni, że spodoba się uczniom. Proponuję ten:






Santa's Christmas: Learn English (US) with subtitles - Story for Children "BookBox.coms:


oraz inne na przykład te - są idealne:



A Christmas Carol, Christmas Stories,PINKFONG Story Time for Children
PINKFONG (Kids Songs & Stories)



Rudolph, the Red-Nosed Reindeer, Christmas Stories, PINKFONG Story Time for Children, PINKFONG (Kids Songs & Stories)





The Gift of Christmas, Christmas Stories, PINKFONG Story Time for Children
PINKFONG (Kids Songs & Stories)


 




b. Przygotowujemy "screenshoty" z wybranych scen filmu, wycinamy i przygotowujemy zestawy dla uczniów; uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach albo grupach, w zależności na ile pozwala nam okoliczność i liczebność grupy





c. przygotowujemy opisy poszczególnych scen i również tworzymy zestawy napisów, opisujące scenę w postaci zdań lub krótkich wyrażeń albo pojedynczych wyrazów (w zależności od stopnia zaawansowania grupy)




d. w pierwszym etapie rozdajemy uczniom zestawy zdjęć, jeszcze zanim obejrzą film;  
- wówczas zachęcamy ich, aby sami ułożyli historyjkę wg własnej inwencji twórczej;





- po określonym czasie prosimy poszczególne osoby w grupach lub przedstawicieli grup, aby opowiedziały własną wersję wydarzeń (oczywiście w grupach młodszych można przeprowadzić ćwiczenie po polsku, ale zachęcając do opisywania pojedynczych elementów z poszczególnych obrazków w języku angielskim, bo zapewne znają to słownictwo);
- jeśli chodzi o starsze grupy, możemy świetnie wykorzystać historyjkę do przećwiczenia niedawno wprowadzonych struktur leksykalnych czy gramatycznych, np. słownictwa dot. świąt albo zimy, przymiotników, czasów, okresów warunkowych, itp.
e. po tym zadaniu, wyświetlamy film; uczniowie mają za zadanie zweryfikowanie kolejności scen i ułożyć je zgodnie z wydarzeniami z filmu
f.  po obejrzeniu uczniowie opowiadają, co musieli zmienić i czy ich przypuszczenia co do wątku sprawdziły się






g. kiedy wszyscy mają zdjęcia ułożone w odpowiedniej kolejności

- możemy rozdać  wcześniej przygotowane podpisy, aby uczniowie dopasowali je do odpowiedniej sytuacji ze zdjęć

- możemy zachęcić uczniów, aby sami streścili przebieg faktycznych wydarzeń 


 Zrzuty ekranu z Santa's Christmas: Learn English (US) with subtitles - Story for Children "BookBox.com",


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz