poniedziałek, 14 grudnia 2015

ROZKŁADAMY CZYTANIE NA ŁOPATKI

Czas na ożywienie zadań z czytania, które nie muszą odbywać się jednowymiarowo, przy otwartym podręczniku, kiedy uczeń siedzi i myślami i tak błądzi wszędzie, tylko nie w tekście.

Zadania świetnie będą nadawać się zarówno dla najmłodszych, jak i starszych uczniów, przygotowujących się do egzaminów gimnazjalnych, maturalnych oraz certyfikowanych.



Zapraszam do zapoznania się z pomysłami skupiającymi uwagę ucznia na czytaniu ze zrozumieniem poprzez intensywniejszą 
i aktywniejszą pracę z docelowym 
POCIĘTYM tekstem.



UKŁADANIE TEKSTU W ODPOWIEDNIEJ KOLEJNOŚCI

1. wybieramy tekst na jakim nam zależy
2. przygotowujemy ksero w odpowiedniej ilości
3. tniemy na części i przygotowujemy zestawy
4. zadaniem uczniów będzie albo ułożenie fragmentów tekstu w odpowiedniej kolejności albo dopasowanie również wyciętych wcześniej nagłówków

5. jeśli tekst jest w formacie MP3, to po tym jak uczniowie ułożą fragmenty,
odsłuchujemy nagranie i sprawdzamy poprawność wykonania zadania

6. dobrą opcją jest dodanie kolejnego polecenia, zachęcającego uczniów do tworzenia pytań do przeczytanych tekstów, gdyż to gwarantuje głębsze wczytanie się w treść;
odwracając szablonowe zadania egzaminacyjne do góry nogami, mamy gwarancję, że umysły uczniów będą pracować na całkiem innych poziomach zaangażowania ;)
 dlatego też, niech uczniowie sami stworzą zadanie typu "PRAWDA/FAŁSZ";
 niech sami stworzą "multiple choice questions";
niech wymyślą nagłówki do paragrafów


PRZYKŁAD



 Our Discovery Island 3, Lesson 1, Szkoły podstawowe - klasy 1-3, Autorzy: Leone Dyson, Katarzyna Pogłodzińska, Tessa Lochowski, Linette Ansel Erocak, Sagrario Salaberri





Discover English 3, unit 1b, Szkoły podstawowe - klasy 4-6, Autorzy: Izabella Hearn, Jayne Wildman

Po każdej "Czytance" warto utrwalić słownictwo. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz