sobota, 12 grudnia 2015

* REZOLUTNE New Year's RESOLUTIONS *


W tym wpisie znajdziecie przepis na całą lekcję, a nawet dwie dotyczące postanowień noworocznych. Poszczególne elementy z tej lekcji mogą również stanowić uzupełnienie zaplanowanych przez Was zajęć. 



Adele - Hello Parody (Hella Cravings)
Dustin & Genevieve

ZAPRASZAM



REZOLUTNE New Year's RESOLUTIONS


CZĘŚĆ I

a. rozpoczynamy lekcję od zagadki


- na tablicy ściennej lub tablicy interaktywnej przedstawiamy liczby albo słupki wykresu; możemy robić to stopniowo albo od razu przedstawić wszystkie liczby (jednak lepiej podtrzymywać uczniów w napięciu :) )



- wcześniej określamy na jakich aspektach chcemy się skupić; czy są to postanowienia pod kątem popularności czy może dane dotyczące tego, jak długo przeciętny "postanawiacz" wytrzymuje w swoich postanowieniach
   
- zachęcamy uczniów to zgadywania, co przedstawiają te liczby czy wykresy
- zapewne ktoś wpadnie na ten pomysł, po czym przedstawiamy pełne dane


Dane zaczerpnęłam z:
 “New Years Resolution Statistics– Statistic Brain.”
2015 Statistic Brain Research Institute, publishing as Statistic Brain.
Research Date: January 26th, 2015
http://www.statisticbrain.com/new-years-resolution-statistics/.


 - zagadkę możemy przestawić również w formie układanki:

z rozsypanych liter składających się na wyraz RESOLUTIONS, uczniowie mają za zadanie ułożyć to słowo, oczywiście nie wiedząc o jakie słowo chodzi; 

jeśli mamy mało uczniów w grupie, możemy rozdać każdemu uczniowi lub parze taki oto zestaw i ogłosić konkurencję na to, kto pierwszy ułoży z tych liter wyraz; 

jeśli prowadzimy zajęcia w dość dużych grupach, możemy napisać "pomieszane" litery na tablicy lub przygotować kartki A4 z literami i zawiesić na magnesikach na tablicy, albo rozpisać literki na karteczkach z notesika przyczepionych do tablicy korkowej; wówczas uczeń który uważa, że zna rozwiązanie podchodzi do tablicy i prezentuje swoją wersję



 

b. prezentujemy uczniom humorystyczne ujęcie postanowień noworocznych i przeprowadzamy krótką pogadankę na ich temat, pytając jak rozumieją dany przekaz, zachęcając do wyrażenia opinii lub opisania podobnych sytuacji, itp.







albo hicior - parodia ostatniego przeboju Adelle:


Adele - Hello Parody (Hella Cravings)
Dustin & Genevieve
https://www.youtube.com/watch?v=lQ6-nCLeDsI&feature=youtu.be


lub też fragment serialu "Friends" traktujący o postanowieniach noworocznych (grupy dorosłe):


Friends - HD - New Year's Resolutions, PureBloodPaul
https://www.youtube.com/watch?v=UV7fZd7gjJ8 

Na podstawie powyższej parodii możemy dodatkowo zachęcić uczniów do interpretacji tego, co autor utworu miał na myśli, oraz do omówienia innych kwestii takich jak trudności w dotrzymywaniu postanowień noworocznych i ich powodów

- następnie zachęcamy uczniów do przeprowadzenia dyskusji; ich zadaniem (w grupach, parach lub indywidualnie) będzie sporządzenie listy najpopularniejszych, w ich ocenie, postanowień noworocznych

- sugeruję przeprowadzenie ćwiczenia na samoprzylepnych kartkach z notesika;każda z grup/par/osób, będzie sporządzała około 3 pomysłów - po jednym pomyśle na jednej kartce; następnie po wykonaniu zadania będzie można swobodnie manipulować tymi pomysłami, przyczepiając je na tablicy i układać w ustalonej hierarchii
 

 
 


- po określonym czasie, uczniowie prezentują i omawiają swoje postanowienia, przyczepiają lub piszą na tablicy


-  następnie można przeprowadzić klasowe skalowanie,

*jeśli korzystamy z karteczek będzie to łatwiejsze, gdyż będzie można grupować je wg pomysłu

*natomiast jeśli korzystamy z tablicy i zapisywania na niej postanowień, wykonujemy zadanie  stawiając obok każdego postanowienia kreskę czy dowolny znaczek odpowiadający ilości osób podejmujących się  takiego postanowienia  

- po tych czynnościach, można przeprowadzić podsumowanie klasowych preferencji dotyczących postanowień na podstawie zebranych danych  w formie ogólnego wniosku, albo jako post-activity, zachęcić uczniów do sporządzenia wykresu i bardziej szczegółowego opisania go w formie tekstu czy wypowiedzi; 


- jak zawsze zachęcam do wspomagania uczniów w trakcie generowania pomysłów jakimiś wizualnymi "aktywatorami", na przykład takimi jak poniżej; można wyświetlić ilustracje na tablicach, przez co uczniom będzie łatwiej tworzyć wypowiedzi, albo wydrukować, wyciąć i zachęcić uczniów do losowania 1-2 ilustracji i omawiania ich w różnych konfiguracjach:


* Po wylosowaniu jednej opcji uczeń opowiada o postanowieniu jakie może kryć się za ilustracją, uzasadnia dlaczego te osoby zdecydowały się zmienić swoje życie pod kątem tego zagadnienia i jakich rad udzieliłby im aby wytrwali w swoich postanowieniach.




c. wyświetlamy film:



Zrzut ekranu z The Flatmates episode 23, from BBC Learning English, bbclearningenglish

d. w trakcie, przed lub po obejrzeniu filmu zadajemy pytania związane z treścią video;

standardowo możemy przemycić pytania maturalne dot. opisu ilustracji tj. kogo widzimy, co ten ktoś robi, gdzie jest, jak się czuje, czy uda im się dotrzymać postanowień, itp. albo pytania rozgrzewkowe/tematyczne:

  • What are some New Year's resolutions you made in the past?
  • Do you make New Year's resolutions?
  • Why do we make NY resolutions?
  • How can New Year's resolutions help people?
  • Are there any New Year's resolutions that you would break quickly?
  • What are some New Year's resolutions that you friends usually make?
  • Should we make New Year's resolutions?
  • What New Year's resolutions are you still keeping now?
  • Are you going to lose weight / exercise every day / study harder / ... Why?
  • ...



CZĘŚĆ II

Powracamy do statystyk. Tym razem skupiamy się na powodach, dla których nie udaje nam się wytrwać w postanowieniach noworocznych.

a. zachęcamy uczniów do "brainstormingu", notujemy pomysły dot. powodów braku wytrwałości wspólnie na tablicy

b. pokazujemy statystyki i opisujemy je:

Dane zaczerpnęłam z:
 “New Years Resolution Statistics– Statistic Brain.”
2015 Statistic Brain Research Institute, publishing as Statistic Brain.
Research Date: January 26th, 2015
http://www.statisticbrain.com/new-years-resolution-statistics/.



c. teraz przechodzimy do kolejnej części filmu, w której  przedstawiony jest omawiany problem:


Zrzut ekranu z The Flatmates episode 25, from BBC Learning English, bbclearningenglish

d. skoro mamy problem, teraz trzeba zastanowić się jak go rozwiązać, a zatem zachęcamy uczniów do określenia uniwersalnych porad dotyczących tego jak wytrwać w postanowieniach noworocznych; przy okazji możemy poćwiczyć funkcje językowe dotyczące udzielania rad, przyjmowania sugestii lub ich odrzucania

e. uwieńczeniem tej części zadania może być kolejny film, tym razem instruktażowy:

How To Keep Your New Year’s Resolutions, DNews, https://www.youtube.com/watch?v=xH9gmmOkZV8


 oraz karta pracy zaprojektowana na podstawie tego filmu:





CZĘŚĆ III

- Ta część jest bardziej zwariowana ;) Można zachęcić uczniów do stworzenia listy na najciekawsze i najbardziej nietypowe postanowienia noworoczne przedstawione w dowolnej formie. Zadanie może stanowić pracę domową ;)


- Warto zaprezentować uczniom zaczerpnięte z sieci inne zwariowane pomysły na postanowienia, tak aby mieli punkt odniesienia. Poniższą listę można także wykorzystać do zadania, w którym uczniowie wybierają najgłupsze/najśmieszniejsze/nieracjonalne ich zdaniem postanowienie i wyrażają opinie na jego temat wybranego postanowienia.



CZĘŚĆ IV

Tą część można wprowadzić na dowolnym etapie lekcji. Zadaniem uczniów będzie wypowiedzenie się (pisemne lub/i ustne) na temat własnych postanowień noworocznych, z wykorzystaniem materiałów aktwizujących jakimi dysponujemy odnośnie tego tematu, dostosowane do poziomu i wieku.

Zanim jednak zabiorą się do wykonywania ćwiczeń, zachęćmy ich do obejrzenia filmu. W trakcie oglądania uczniowie będą musieli skupić się na słownictwie, funkcjach językowych oraz konstrukcjach gramatycznych przydatnym w wyrażaniu postanowień. Mogą zapisywać wyrażenia w zeszytach a następnie używać ich w tworzeniu własnych wypowiedzi odnośnie swoich postanowień.



New Year's Resolutions, Maisie Williams


 
Następnie możemy wykorzystać "handouty". Jakiś czas temu zaprojektowałam własną kartę pracy dla uczniów, którzy wówczas byli w III klasie gimnazjum. Treści zaczerpnęłam z poniższej strony, modyfikując poszczególne zadania i dodając własne elementy:
 

 

CZĘŚĆ V - część dla wytrwałych ;)

- szukamy w sieci ciekawych artykułów dotyczących postanowień noworocznych, na przykład te:
 
 http://www.realbuzz.com/articles/10-unusual-new-year-s-resolutions/

lub ten (dla dorosłych)
 http://www.polkacafe.com/strange-new-year-resolutions-666.html

- i adaptujemy na własne potrzeby wykorzystując jako zadanie z czytania ze zrozumieniem; ja skorzystałam z
http://www.vox.com/2015/1/6/7502621/new-years-resolutions-tips 

i zorganizowałam zadanie na dopasowywanie nagłówków do paragrafów; 

* na zadanie domowe albo jako post-reading task, uczniowie mają za zadanie stworzyć chociaż po jednym pytaniu do każdego z paragrafów, co "zmusza" ich do jeszcze intensywniejszego zagłębienia się w czytanie; następnie, każdy z uczniów wybiera rówieśnika, który musi odpowiedzieć na zaprojektowane pytanie, wskazując odpowiedź w tekście lub parafrazując dany fragment

 

CZĘŚĆ VI - nie tylko dla maturzystów

Każdy temat można wykorzystać do przeprowadzenia typowych konwersacji charakterystycznych dla egzaminu maturalnego, więc korzystając z okazji, można zaprojektować arkusz tematyczny i zaaplikować na zajęciach, na przykład:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz