sobota, 12 grudnia 2015

* (nie)KOMERCYJNE ŚWIĘTA - lekcja z przekazem *




Do tego pomysłu natchnęła mnie reklama, co prawda niemieckojęzyczna, ale jakże przejmująca. Nie jestem fanką prowadzenia lekcji, które nie przekazują żadnych życiowych treści, a więc jeśli ktoś z Was także lubi zajęcia dające do myślenia, i pozwalające uczniom na chwilę refleksji to zapraszam.


(nie)KOMERCYJNE ŚWIĘTA

Lekcja ma za zadanie, oprócz oczywiście aktywizowania uczniów do mówienia i ogólnie do używania języka w praktyce, także walor dydaktyczno-wychowawczo-moralizatorski. Lekcja z przekazem - to jest to ;) Zadania i treści można dostosować do swoich uczniów, modyfikując i dodając inne materiały do przebiegu lekcji.


CZĘŚĆ I
a. na początku lekcji pytamy uczniów o to, co najbardziej cenią w świętach, i ewentualnie, co im w nich przeszkadza
b. dyskusję możemy wesprzeć na przykład demotywatorami, dodatkowo zachęcając uczniów do wyrażania opinii, dyskutowania ze sobą, prowadzenia żywiołowej wymiany zdań:












 CZĘŚĆ II

 c. po tej dyskusji prezentujemy screenshot z filmu, jaki będzie niebawem wyświetlany i zadajemy uczniom pytania:
1. What can you see in the photo?
2. Where is he?
3. What is he doing?
4. Why is he doing this?
5. What is he going to do?
6. ...
Jak widać możemy przemycić przy okazji pytania maturalne dot. opisu ilustracji :)  


Zrzut ekranu z Top 5 Best Christmas Commercials 2013, Dya Dyutza


 CZĘŚĆ III

d. po wysłuchaniu odpowiedzi, prezentujemy film (nie mogłam doszukać się reklamy na której mi zależy jako pojedyncze osobne video, dlatego zamieszczam to video; chodzi o pierwszą reklamę)
- włączamy film, ale zatrzymujemy w około 25 sekundzie, aby zapytać uczniów o ich domniemania i przypuszczenia dot, tego, co wydarzy się dalej; kim jest faktycznie ten chłopak? co się stanie? co zrobił? jak zareagują ludzie?

 Top 5 Best Christmas Commercials 2013, Dya Dyutza

- przy okazji zestawiamy wcześniejsze domysły z tym co wiadomo teraz
- prezentujemy całą reklamę
- po obejrzeniu uczniowie opowiadają co działo się faktycznie w video, jakie jest przesłanie tych scen, wyrażają swoje opinie, itp.  

 CZĘŚĆ IV 

* Pytamy uczniów czy w ogóle lubią reklamy; czy są one potrzebne; czy znają jakieś warte uwagi i czy reklamy w ogóle mogą nieść ze sobą głębsze przesłanie; w tej części można dodatkowo poruszyć kwestię komercjalizacji świąt, zapytać uczniów o ich stosunek do robienia biznesu z tak ważnego i wzniosłego święta jak Boże Narodzenie
 
** Przechodzimy do właściwego filmu, tj. wspomnianej w poście reklamy.
Jeśli uczniowie orientują się w jego treści, wyświetlamy cały film, uprzednio pytając o to, co przedstawia video. Następnie, oglądamy i dzielimy się przemyśleniami. 

***Jeśli natomiast uczniowie nie znają tej reklamy, wyświetlamy nagranie dzieląc na fragmenty, pytając w odpowiednich momentach co się stanie, albo też zachęcając uczniów do opisu poszczególnych scen, tak aby wszyscy mieli okazję się wypowiedzieć.  




 Edeka - klip świąteczny PL, Tłumaczenie

21.12.2015 - dzisiaj przeprowadziłam tą lekcję ... nie spodziewałam się aż tak wielkiego poruszenia i wzruszenia; chłopcy (I gimnazjum) z czerwonymi załzawionymi; dziewczyny dzielnie się trzymały, nie chciały ujawniać emocji ;) a ja poruszona treścią reklamy, i widokiem wzruszonych dzieci  ... no comment ;)



 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz