niedziela, 13 grudnia 2015

4. GIMNAZJALNE i MATURALNE funkcje językowe

... i jak zwykle, nie tylko gimnazjalne. Staram się proponować takie rozwiązania, które będą możliwe do zaadaptowania na różny pod względem zaawansowania i wieku grunt uczniowski.


Tym razem do pomysłu zainspirowały mnie zadania dotyczące funkcji językowych w repetytoriach. Nie chcę podważać efektywności zadań podręcznikowych, ale trzeba przyznać, że po jakimś czasie stają się nudne. Testowe i egzaminacyjne "Dopasuj", "Połącz", "Jak odpowiesz ... a, b czy c?"nie robią raczej wrażenia i niestety nie pobudzają uczniów w takim stopniu do myślenia i praktycznego wykorzystywania języka jak powinny.

Może praktyczniejszym i ciekawszym rozwiązaniem okaże się to "wyzwanie"?
Zapraszam i czekam na informację zwrotną przed i po wdrożeniu pomysłu na lekcjach.

ZAPRASZAM



GIMNAZJALNE i MATURALNE
funkcje językowe

Zadanie ma na celu "odpodręcznikowienie" ćwiczeń dotyczących środków językowych ćwiczonych głównie na egzaminie gimnazjalnym. Oczywiście, nie nauczamy tylko pod egzaminy, zatem warto odejść od typowych zadań testowych i nadać tym zagadnieniom bardziej praktyczny charakter. Ćwiczenie może być z powodzeniem zastosowane nie tylko w klasach gimnazjalnych ale też klasach SP oraz ponadgimnazjalnych, oczywiście dostosowując poziom i treść do odpowiedniego poziomu i wieku.


a. tworzymy bazę funkcji językowych i składujemy w kopercie, pudełku czy innym pojemniku
b. zadania czerpiemy ze słuchanek i zadań z arkuszy i ćwiczeń dotyczących funkcji
c. można także zachęcić uczniów aby sami przyczynili się do stworzenia takiej bazy wyrażeń, zadając każdemu wypisanie określonej ilości wyrywkowych zdań na osobnych kartkach
d. zadaniem uczniów będzie losowanie zdań i zareagowanie na dany komunikat albo wymyślenie komunikatu poprzedzającego wypowiedź widniejącą na karteczce
e. możemy rozbudować zadanie o kolejne wątki - uczniowie losują więcej niż 2 karteczki i starają się przeprowadzić dialog w parach, wplatając wylosowane fragmenty w wypowiedzi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz