sobota, 19 grudnia 2015

1) "BRZYDKIE" lekcje z "BRZYDALAMI"

Całkiem niedawno natknęłam się przypadkiem na reklamę pewnych maskotek, które, z racji tego, że jak w każdym z nas, we mnie też siedzi małe dziecko, od razu przykuły moją uwagę. Zagłębiając się w temat, dotarłam do strony internetowej oraz strony Facebookowej tychże przepięknie brzydaśnych stworków.


Zachwyciłam się nimi od pierwszego wejrzenia. Spodobał mi się nie tylko ich wygląd, ale przede wszystkim to, że za całą "brzydalową" akcją kryje się bardzo ważny przekaz, mianowicie, całe zaplecze i obudowa projektu zachęca do tolerancji, akceptacji inności i różnorodności, wprowadzając zainteresowanych w świat bliski każdemu z nas - świat realny, nieupiększany i prawdziwy.
 Doliczyłam się 32 Brzydali. Każdy z nich  ma inny wygląd, inny charakter, zainteresowania i talenty. Od razu pomyślałam o uczniach, którzy także reprezentują różnorodne osobowości i zachowania.  Postanowiłam więc, że pokażę je uczniom. Akurat w kilku grupach prowadziłam zajęcia dotyczące wyglądu człowieka, emocji oraz cech charakteru, więc Brzydale świetnie wstrzeliły się w tematykę. O reakcji uczniów po zobaczeniu sylwetek brzydali chyba nie muszę wspominać ;) Były zachwycone, a to co zachwyca uczniów, stanowi bezcenny materiał do obróbki i adaptacji do realiów zajęć z języka i świetnie przemyca treści, które są silnie związane z uczeniem, którego uczniowie nie odbierają jako coś, co odbywa się "za karę" ale "w nagrodę" ;) 

I w ten oto sposób, powstały pomysły na wykorzystanie maskotek na lekcjach. Dodam jeszcze, że po kilku dniach od kliknięcia "lubię to" na stronie FB "Brzydali", zauważyłam informację o konkursie, w którym wzięłam udział ... i po kilku dniach okazało się, że wygrałam wybrany przez siebie pakiet Brzydali, tj. maskotkę Mię, breloczek Ototo oraz magnes na lodówkę przedstawiający wszystkich Brzydkich mieszkańców z Brzydalowa. Nie omieszkałam oczywiście zabrania nagrody na zajęcia i wykorzystania jako narzędzia do wywołania efektu "wow", niezbędnego, żeby wzbudzić zainteresowanie uczniów przemycanym tematem.



Zapraszam na nową stronę LEKCJE TEMATYCZNE II, gdzie będę zamieszczać drugą serię pomysłów, tym razem związanych z zagadnieniami tematycznymi "ogólnożyciowymi"





BRZYDKIE lekcje z BRZYDALAMI

 CZĘŚĆ I What's this? 

- wybieramy za cel jednego z brzydali
- na komputerze, projektorze lub tablicy interaktywnej, prezentujemy po kolei kolejne fragmenty głównego obrazka lub maskotki, którą mamy ze sobą, aby stopniowo wzbudzić ciekawość uczniów

- w trakcie prezentowania kolejnych części, pytamy uczniów o ich opinie i przypuszczenia;)
What do you think it is?
What do you think we use it for?
Does it make any sounds?
What does it look like?
Where can we find it?

inne, dostosowane do grupy









- jeśli nie dysponujemy tymi narzędziami, drukujemy wybranego Brzydala w dwóch egzemplarzach i wycinamy poszczególne części, które po kolei demonstrujemy na początku zajęciach uczniom, aby mogli stopniowo odgadywać skąd pochodzą te fragmenty:






- po zaprezentowaniu wszystkich części i wysłuchaniu przypuszczeń uczniów,  pokazujemy całą sylwetkę Brzydala w formie maskotki lub obrazka





... i przedstawiamy go z imienia;
przybliżamy też jego charakter i hobby, wspomagając się przykładowym opisem zaczerpniętym ze strony, oczywiście tłumacząc go na język angielski, lub zachęcając uczniów do przetłumaczenia tej charakterystyki ustnie lub pisemnie, udostępniając im słowniki jeśli to konieczne
 i wytyczając określony czas na wykonanie zadania

- pytamy przy okazji czy taka maskotka im się podoba, dlaczego, dlaczego nie, itp.


 CZĘŚĆ II Mój ulubiony Brzydal 

- następnie prezentujemy całą "paczkę" Brzydali i dajemy uczniom chwilę na zapoznanie się z nimi

-  wprowadzamy także krótką pogadankę na temat tolerancji i szacunku do różnorodności i odmienności, jaką charakteryzują się ludzie; zadajemy interesujące nas pytania, tak aby przybliżyć również przekaz kryjący się za tymi maskotkami; zachęcamy do wyrażania opinii na ich temat i przesłania jakie ze sobą niosą

- zanim uczniowie przejdą do dalszych zadań, mogą stworzyć jak najdłuższą listę synonimów słowa
UGLY (horrible, terrible, abominable, horrid, disgusting, dreadful, atrocious...);
w tym celu dzielimy grupę na dwie; każda z nich przeprowadza "brainstorming" i sporządzają listę słownictwa; udostępniamy im słowniki lub pozwalamy na korzystanie z aplikacji w ich telefonach; zadanie może odbywać się na czas i wtedy grupa, która wygeneruje najwięcej słów wygrywa;
jeśli chcemy zaplanować lekcję inaczej i zależy nam na czasie, wówczas zapewniamy uczniom gotowa listę takich synonimów

- zadaniem uczniów będzie następnie wybranie sylwetki Brzydala, który wizualnie przypadł im do gustu i krótkie uzasadnienie wyboru

http://www.brzydale.pl/brzydale/poznaj-brzydale



- dla starszych bardziej wprawnych grup, możemy przygotować opisy każdego brzydala, a  na zajęciach zadaniem uczniów będzie wylosowanie jednej sylwetki (albo wybranie go ) i opisanie charakterystyki maskotki w języku angielskim na bieżąco lub w ramach zadania domowego



- możemy też zachęcić uczniów do odwiedzenia strony i odszukania swojego ulubionego egzemplarza online, albo na zajęciach, albo w ramach zadania domowego jeśli uczniowie mają możliwość, a nauczyciel ma komfort pracy z uczniami, którzy chętnie wykorzystują Internet do nauki

- tłumaczenie może być szczegółowe lub ogólne, przybliżające charakter i zainteresowania danego Brzydala

- mniej zaawansowane grupy mogą tworzyć jedno- lub dwuzdaniowe opisy, podsumowujące danego brzydala

- uczniowie mogą też wybrać wśród Brzydali takiego, który stanowi ich
a. przeciwieństwo
b. podobieństwo
c. materiał na super kolegę/koleżankę
d. inne
*który przypomina im mamę, tatę, kuzyna, kolegę;
*który chcieliby otrzymać w prezencie lub dać komuś w prezencie,
* które z brzydali stanowią swoje wzajemne przeciwieństwo, a które są podobne
 itp.

Uzasadnianie swoich wyborów mile widziane ;)

Przykładowe sylwetki Brzydali i ich szczegółowy opis:



 CZĘŚĆ III 
Z Brzydalami na każdym kroku  

Jeśli uczniowie pokochają brzydale, możemy ciągnąć wątek dalej i ...

1. wykorzystać zdjęcia


ze strony:


i zachęcić uczniów do:


A. opisywania kolorów/wyglądu/części ciała/cech charakteru
 
poszczególnych brzydali, zachęcając uczniów do
-  bezpośredniego opisywania wybranego lub wylosowanego Brzydala

- zabawy "Who is ... / Who has got ...", w której jeden uczeń zadaje pytanie odnośnie wyglądu, a pozostali uczniowie odpowiadają podając imię

"Who is pink?"  >  "Mia is pink." 
"Who has got big ears?" > "Tito has got bing ears."
"Who is lazy?" > Nobaa is lazy."
 
oraz inne znane Wam zapewne gry i zabawy dotyczące opisu wyglądu


B. opisywania ilustracji 
In the photo I can see Max in the sand.
Nobaa is sleeping and Mia is sunbathing.


C. opisywania czynności/hobby
 z wykorzystaniem różnorodnych struktur

- możemy wprowadzać lub utrwalać czasy 
( Słiti is travelling. Słiti is going to travel. Słiti was travelling.),

- czasowniki modalne  
(It can swim. It can play.),

- preferencje
(Słiti likes travelling but I hate it. Nobaa likes sleeping and I like it too. ),

- albo funkcje językowe zapraszanie 
(Shall we swim? How about swimming? ...)


D. wyrazania opinii
"I think Mia is cute because she is pink and she has got a lovely bow"
"In my opinion Levi is fit because he plays football." 



2. wykorzystać video
dostępne na stronie, stosując podobne zadania jak w przypadku opisywania ilustracji powyżej




BRZYDALE szaleją!, Brzydal.TV


3. wykorzystać wybranego Brzydala,
a dokładniej jego hobby, jako wstęp lub urozmaicenie lekcji tematycznej;
na przykład podróżniczka Lulu świetnie wprowadza nas w zajęcia tematyce podróżniczej
"Around the world with Lulu"


albo

"Shopping with the Shopping Queen Mia"
 "Let's get fit with sporty Levi"
 "Time to relax with sleepy Nobaa"
"Saint Valentine's Day with amorous Ototo"



4. skorzystać z uroków Brzydalowa
na lekcjach dotyczących orientacji w mieście




 5. zachęcać do układania historyjek z Brzydalami w tle;
do tego pomysłu możemy wykorzystać wcześniej prezentowane ilustracje i video, stanowiące bogate źródło pomysłów do wymyślania przygód Brzydali

 

Lulu visited Rome. 
She was in the Colosseum and had a really nice time.
She travelled by plane, ate delicious food and ...


albo

dialogów
 - prezentujemy parę lub grupkę Brzydali, a zadaniem uczniów jest stworzenie rozmowy inspirując się sylwetkami zaangażowanych w dialog maskotek;


- zapewne bardziej emocjonujące byłoby losowanie sylwetek Brzydali z przygotowanej wcześniej bazy obrazków, i na takiej zasadzie kojarzenie interlokutorów do zadania ;)



- uczniowie mogą też wejść w role poszczególnych Brzydali i przedstawić go ustnie w formie "roleplay", albo stworzyć taki dialog pisemnie
 


Na pewno dużym ułatwieniem byłoby wyposażenie pracowni językowej w kilka egzemplarzy takich maskotek i wykorzystywanie ich na zajęciach jak tylko nasza kreatywna dusza zapragnie.

Jestem ciekawa Waszych pomysłów na wykorzystanie Brzydali na zajęciach.
Czy spodobała Wam się powyższa koncepcja?
Zapraszam do komentowania.

***
Materiały wizualne zaczerpnęłam ze strony:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz